Vuoden 2025 alusta alkaen työllisyyspalvelut siirtyvät kuntien palveluiksi. Pohjois-Karjalan kaikki 13 kuntaa muodostavat yhtenäisen Pohjois-Karjalan työllisyysalueen, jonka vastuukuntana toimii Joensuun kaupunki. Kyse on valtakunnallisesta TE-palvelut 2024-uudistuksesta, joka astuu voimaan koko Suomessa. Pohjois-Karjalan TE-toimiston ja Joensuun seudun työllisyyden kuntakokeilun toiminta päättyy vuoden 2024 loppuun.
Yhteystiedot muuttuvat 1.1.2025
Työllisyyden viranomaispalvelut saat vuoden 2025 alusta lähtien lähipalveluna oman kotikuntasi palvelupisteeltä. Yhteystiedot ja aukioloajat löydät kotikuntasi verkkosivuilta tai Työmarkkinatorin Pohjois-Karjalan aluesivuilta.
Kunnat päivittävät palvelupisteiden yhteystiedot ja aukioloajat kanavilleen loppuvuoden aikana. Yhteystiedot ovat voimassa 1.1.2025 alkaen.
Henkilöasiakkaan palvelunumerosta 013 267 8001 saat neuvontaa työllisyysasioissa tai voit varata ajan asioinnille. Palvelunumero on kuntien yhteinen ja palvelee arkipäivisin klo 9–15.
Kirjepostia työllisyysalueelle voit jäättä oman kuntasi palvelupisteelle tai palvelupisteen läheisyydestä löytyvään työllisyysalueelle nimettyyn postilaatikkoon. Työllisyysalueen keskitetty postiosoite on:
Pohjois-Karjalan työllisyysalue
Torikatu 19 A, 80100 Joensuu
Seuraatko työllisyysasioita somekanavilla? Pohjois-Karjalan TE-toimiston sosiaalisen median kanavat siirtyvät nimenvaihdoksen myötä Pohjois-Karjalan työllisyysalueelle. Kanavat löytyvät jatkossa nimellä Luotsi Pohjois-Karjala ja niiden kautta pääset seuraamaan koko laajaa työllisyyden verkoston toimintaa.
Jos jäät työttömäksi 1.1.2025 jälkeen
Jos tiedät jääväsi työttömäksi vuodenvaihteessa tai pian sen jälkeen, voit ilmoittautua työnhakijaksi jo etukäteen. Voit ilmoittautua työnhakijaksi sähköisesti Työmarkkinatorin Asiointi-palvelussa. Palvelu vaatii tunnistautumisen. Uudistuksen vuoksi Työmarkkinatorin Asiointi-palvelussa ja muissa järjestelmissä voi esiintyä vuodenvaihteessa käyttökatkoja.
Vaihtoehtoisesti voit saattaa työnhakusi voimaan 2.1.2025 alkaen olemalla yhteydessä puhelimitse henkilöasiakkaan palvelunumeroon, josta saat lisäohjeita.
Oletko jo asiakas?
Siirtymä ei vaadi TE-toimiston tai kuntakokeilun asiakkailta toimenpiteitä. Asiakkuutesi siirtyy automaattisesti. Asiakkaana sinun ei tarvitse uudelleen käynnistää työnhakuasi eikä siirtymä vaikuta työttömyysetuuteesi.
Työllisyyssuunnitelmasi pysyy voimassa ja voit jatkaa suunnitelman toteuttamista sovitusti. Siirto ei vaikuta tehtäviin tai palveluihin, joista kanssasi on jo sovittu. Muistathan pitää yhteystietosi ajan tasalla.
Vastuuasiantuntijasi saattaa muuttua vuoden alusta henkilöstömuutosten vuoksi. Työllisyysalueen työntekijät soittavat aina 013-alkuisista numeroista.
Työmarkkinatori säilyy sähköisenä palvelukanavana
Työmarkkinatori säilyy jatkossakin keskeisenä verkkopalveluna, jonka kautta ilmoittaudutaan työnhakijaksi ja hoidetaan työnhakuun liittyviä asioita. Asiointi-palvelun kautta voit muun muassa jättää yhteydenottopyynnön tai lähettää liitteitä työnhakuusi liittyen.
Työmarkkinatorilla voit luoda työnhakuprofiilin, joka auttaa sinua löytämään sopivia työpaikkoja. Lisäksi löydät Työmarkkinatorilta avoimia työpaikkoja, paljon työllistymiseen liittyvää tietoa ja apua moniin kysymyksiin. Jatkossa kaikki alueellinen tieto löytyy Työmarkkinatorin Pohjois-Karjalan aluesivuilta, jonne kootaan paikalliset palvelut, ajankohtaiset uutiset, tapahtumat ja yhteystiedot.
Artikkeli vanhenee 28.2 2025 kello 1:06pm